Eerste Roosendaalse Smalfilm Amateurs - sinds 1952

Eerste Roosendaalse Smalfilm Amateurs - sinds 1952

Open Book
Keyboard
MacBook
Crocus
Blueberries
Light Bulb
Reed

Tips & Trucs

Mooie Voiceover opnemen

In een eerder artikel heb ik al omschreven hoe je in Final Cut Pro X een Voiceover kunt opnemen. Maar hoe zorg je ervoor dat je Voiceover ook goed klinkt? Ik heb een paar tips voor je.
1. Warm je stem goed op
Doe oefeningen, gorgel een keer en kuch een paar keer goed. Praat al tegen mensen, zodat je stem lekker
warm is.

2. Zorg voor een goede Hoofdtelefoon
Je gaat jezelf horen, zorg er dan ook voor dat je jezelf goed hoort en een hoofdtelefoon gebruikt waarmee je zo
min mogelijk last hebt van je omgeving. De
HD205II van Senheisser is een heel prima instapmodel.

3. Gebruik een degelijke microfoon
Hierbij geldt vaak hoe duurder hoe beter, maar dat wil niet zeggen dat je
gelijk een flinke investering hoeft te doen. De
Snowball van Blue Microphones is een mooie en kwalitatief
goeie oplossing.

4. Zorg voor een stille omgeving
Stuur de mensen om je heen even weg, sluit deuren en gordijnen, zodat je je goed kunt concentreren.

5. Ga staan.
Als je rechtopstaat, is je houding beter en komt je stem krachtiger over. Plus je kunt vrij
bewegen, wat je intonatie van je tekst zal versterken. Er komt meer energie in je stem.

6. Gebruik een plopkap
Als je de letter P uitspreekt, kan het als een *pop* opgenomen worden. Dit klinkt niet altijd zo lekker. daarom
gebruik ik een plopkap voor je
microfoon.
7. Plopt je stem nog steeds, gebruik een potlood
Een potlood? Ja, hou een potlood voor je mond.
Dan wordt de lucht gesplitst en plopt het minder.

8. Zorg voor een glas water
Maar drink niet teveel. Gebruik het water vooral om je mond goed vochtig te houden. Een droge
mond is niet fijn tijdens het spreken.

9. Eet een appel
Een appel en dan bij voorkeur een groene, stimuleert het vochtgehalte in je mond.,

10. Ontspan.
De allerbelangrijkste tip. Want als jij niet ontspannen bent, hoor je dat terug in je stem. Relax, neem de tijd.




Bron: DutchMacFreak

Actieve Delete Toets

Met het verschijnen van Safari 8 is de Delete toets functie verdwenen. Niet getreurd er is een Terminal Script beschikbaar om dat ongemak te verhelpen.


Het werkt met het Defaults Schrijf Commando in zowel MacOs X Lion als in Mountain Lion en Yosemite. Hoe doe je dat?

1. Sluit/Quit Safari
2. Start/Launch Terminal van Finder>Programma’s>Hulpprogramma’s en plak de lange Script regel (Blauw) als één regel in het Terminal venster. Druk Enter.
3. Herstart Safari om de Delete toets te testen.


defaults write com.apple.Safari com.apple.Safari.ContentPageGroupIdentifier.WebKit2BackspaceKeyNavigationEnabled -bool YES

Om de tekst ongeschonden in Terminal te plaatsen is kopieer & Plakken de beste methode.

Opmerking: Om de Pagina terug functie weer te wijzigen (ongedaan maken) verander je het woord YES in NO.


=================== screenshot


Let op: De tekst is hoofdletter gevoelig, en let op de spatie’s.

Bron: DutchMacFreak

De Basis: Media importeren

Een van de sterke punten van Final Cut Pro X is dat je heel eenvoudig je videomateriaal kan inladen en bewerken. Ongeacht de frame rate of beeldgrootte. Maar hoe importeer je nou snel een eenvoudig videomateriaal in FCPX?
Final Cut Pro X heeft een heel eenvoudige, maar krachtige importeer in zijn software gebouwd. Hierin kun je van verschillende bronnen, zoals harde schijven, SD of CF cards of een ander medium, snel en direct je video’s in je Final Cut Pro X Event krijgen. Hieronder volgen de stappen.
1. Open de Importer door  +i in te tikken of ga naar File > Import media.
2. Links in de importer zie je de verschillende, aangesloten bronnen. Zoek de bron waar je het materiaal hebt opgeslagen.
3. Selecteer het materiaal dat je wil importeren.
4. Kies de
opties in het importeer venster.
5. Klik op Import en je video’s worden geïmporteerd en verschijnen in je Event-browser.

In de Event-browser staat alles standaard geordend op datum. Daar kun je dus snel en makkelijk al je geïmporteerde bestanden terug vinden.
Sinds Final Cut Pro X 10.2.1 worden al je bestanden bewaard in je Library. Binnen je Library kun je verschillende events maken.


Bron: The Magnetic Timeline

De Basis: Verander de duur van je shot.

Hand


Soms is het nodig dat je de duur van een shot verandert. Dan kun je dat gewoon met je Selectietool (A) slepen naar de lengte die je wilt. Maar je kunt ook de duur van je shot aanpassen, naar een exacte lengte.

Het aanpassen van de duur van een shot is op veel momenten handig. Denk er bijvoorbeeld aan wanneer je een shot wilt aanpassen aan de lengte van een stuk muziek. Of wanneer je een shot klaarmaakt voor een Audition. Het exact aanpassen van de duur van een shot doe je als volgt.
1 Selecteer het shot waar je de duur van wil aanpassen.
2 Gebruik de snelkoppeling ctrl+D of Modify > Change Duration…
3 In de Time Code Display zie je nu de huidige duur van het shot. De timecode is nu blauw.
4 Je kunt nu de nieuwe duur van het shot intikken. 1 is 1 frame, 100 is 1 seconde en 10000 is 1 minuut.
5 Druk op enter en de duur van je shot is veranderd.
Tip: Je kunt dit ook met meerdere shots tegelijk doen. Selecteer dan alle shot die je dezelfde lengte wil geven en volg de stappen die hierboven staan omschreven.


Bron: The Magnetic Timeline

De Basis: Voiceover opnemen in Final Cut Pro X

Stacks Image 1778



Je video kan erg versterkt worden met een mooie Voiceover. In Final Cut Pro X is het heel eenvoudig en snel om een Voiceover op te nemen, terwijl je naar de montage kijkt. 

Om de Voiceover module in Final Cut Pro X te openen, neem dan de volgende stappen:

1 Ga naar Window > Record Voiceover of ⌥⌘+8
2 Zet je Playhead op de juiste plek in je montage.
3 Druk op de rode knop en neem je Voiceover op.

Zo simpel is het. In de basis althans. Klik op Advanced en je kunt nog meer instellen.

• Input: Hier kun je je input selecteren. Standaard kiest hij de microfoon die je hebt ingesteld op je Mac, meestal is dit de ingebouwde. Maar misschien heb je een mooie USB microfoon, dan kun je die selecteren.

• Monitor: Wanneer je ervoor wil kiezen om jezelf terug te horen tijdens het inspreken. Aan te raden wanneer je een hoofdtelefoon op hebt. Wanneer je over je speakers luistert, dan kan het geluid gaan rondzingen.

• Gain: Stel hiermee het level van je opname in. Komt het geluid zachtjes binnen op je microfoon? Dan kun je het iets versterken, door de Gain wat hoger te zetten.

Daarnaast kun je ook nog wat functies aan- of uitvinken.

• Countdown to record: Even drie tellen voor hij gaat opnemen. Erg prettig, dan kun je nog snel even ademhalen.

• Mute project while recording: Met deze functie wordt al het geluid van je montage uitgezet, terwijl je je Voiceover opneemt. Handig als je je wilt focussen op de stem. Je kunt het ook uitzetten, wanneer je bijvoorbeeld een woord exact wil timen over de muziek heen.

• Create Audition from takes: Hele handige functie, als je de Voiceovers in verschillende stijlen wilt opnemen. Zo kan je regisseur later heel eenvoudig kiezen tussen de verschillende takes.

Succes met opnemen!




Bron: The Magnetic Timeline

1080i vs. 1080p wat is het verschil?

1080i vs. 1080p Wat is het verschil?

Deze vraag wordt regelmatig gesteld wanneer er beeld kwaliteit problemen zijn in de
vorm van die rare zigzag kantlijnen op het scherm.

Om het beter te begrijpen een korte theoretische inleiding.

Interlaced

In plaats van 25 maal per seconden een compleet beeld te verzenden ging men 50
keer per seconden (50 Hz) een half beeld verzenden. En dan ook nog op een
bijzondere manier. De oude beeldbuis TV’s bouwde het beeld op met beeldlijnen. In
Nederland en nog een groot aantal andere landen waren dat 625 lijnen (het PAL
systeem). Eerst werden alle oneven lijn verzonden (1,3,5,7 enz.) en daarna alle even
lijnen (2,4,6,8, enz.) Wij zien die twee signalen niet als afzonderlijke signalen. Twee
keer 50 halve beelden zijn weer 25 hele beelden. De flikkering was weg en
bewegingen in het beeld verliepen soepeler. Er zijn ook TV’s geweest die de twee
halve beelden eerst samenvoegen tot één beeld en daarna 2 maal op het scherm
zette. De beeld frequentie was dus ook 50 beelden per seconden, maar dan wel
steeds met volledige beelden wat een scherpere indruk gaf.
Uit de composiet uitgang van alle camera’s komt een interlaced signaal. De composiet
ingang van elke TV (de gele ingang) zet dat signaal moeiteloos over naar een goed
beeld.

Progressief

De TV’s die we nu kopen bouwen het beeld op een andere manier op. Het analoge
signaal van de zender is nog steeds hetzelfde, maar de flatscreens (LCD en LED)
werken met pixels en bouwen het beeld op zonder interliniering. Het beeld wordt in
een keer op het scherm gezet. Maar krijgen we dan geen flikkering meer? Nee, de
flatscreens zoals de LCD en LED flikkeren niet meer. Het opbouwen van het beeld in
één keer heet ‘Progressive scan’. En veel camera’s hebben de mogelijkheid om ook
‘progressief’ beelden op te nemen. En dan praat ik niet over AVCHD camera’s, want
camera’s die nog op de ‘ouderwetse’ manier op het 4:3 formaat opnemen. En HDV
camera’s die op bandjes opnemen. Al het bovenstaande is inmiddels alweer
geschiedenis sinds de ontwikkelingen zich in razend tempo voltrekken! Denk aan SD (Solid-
State) en niet te vergeten het digitale signaal dat providers nu aanbieden.
Camera’s die ‘progressief’ opnemen vertonen een scherper beeld wanneer afgespeeld
wordt op een flatscreen TV (LED) of een beamer*. Ander voordeel is, dat als je foto’s
(stills) wilt hebben uit je film, dat je dan geen last hebt van die rare zigzag of
kamlijntjes die vaak ontstaan wanneer er veel horizontale beweging in beeld is. En je
kunt progressief opgenomen films gewoon monteren zoals je gewend bent. Want jouw
Computer werkt ook van nature met progressieve beelden.

  • Beamers vereisen een andere specificatie voor HD en 4K video weergave!

Hoe kan ik vastellen in welk format mijn video is opgenomen 1080i of 1080p?

1. Bij het openen van een nieuw project in je montage programma

2. Kiezen van de juiste instellingen. Standaard neemt de editor Meta data van de eerste clip.

3. Als je onverhoopt vergeten bent je instellingen te verifiëren, dan is het nog mogelijk achteraf te
herstellen.

4. Bijna ieder montage programma biedt de mogelijkheid je instellingen t.a.v.
Interlaced en Progressief te corrigeren.

Een voorbeeld:

In Final Cut Pro X kan men in de Inspector>Info de gewenste correcties aanbrengen!

Figuur 1. Interlaced ——————————- Figuur 2. Progressief

009———0009

Door de optie “Deinterlace” wel of niet te activeren bereikt men het gewenste
resultaat.
Opmerking: De veranderingen vereisen wel het opnieuw renderen van de clips
(Tijdlijn)


Bron: DutchMacFreak

Gebruikte media filteren in Final Cut Pro X


Soms is het tijdens een montage wel heel handig om te zien welke media je al hebt gebruikt. Lees hier hoe je dat in Final Cut Pro X kunt zien.
Used Media is een methode in Final Cut Pro X waarmee je direct kunt zien of bepaalde media al is gebruikt op je Timeline. Je kunt hier op twee manieren gebruik van maken.

Via je Browser in list view

1. Zet je Browser in list view: ga naar View > Browser > as List of ⌥⌘2. Of klik onder aan de Browser op het List icoontje.

Pasted Graphic

2. Ga naar de clip waarvan je wilt weten of je hem al gebruikt hebt en klik op het driehoekje voor de clip.

3. Je ziet dan verschillende Meta-data, bijvoorbeeld of het een Favorite is, een Keyword bevat of al Used is. Used heeft een oranje vinkje.


Pasted Graphic 1

4. Geen driehoekje voor je clip? Dan heb je waarschijnlijk nog helemaal niks gedaan met deze media.

Via je Browser in filmstrip view

1. Zet je Browser in filmstrip view: ga naar View > Browser > as Filmstrips of ⌥⌘1. Of klik onder aan de Browser op het Filmstrip icoontje

Pasted Graphic 2

2. Boven in het Dropdown menu van je Browser kies je voor Unused of U.

Pasted Graphic 3

3. Je ziet dan alleen nog clips – of selecties daarvan – die je nog niet hebt gebruikt op je Timeline. Deze methode is ook zichtbaar in list view.

De eerste methode heeft mijn voorkeur. Het is iets omslachtiger om te zien welke clip je al gebruikt hebt of niet, maar de tweede methode laat wel de delen van een clip zien die buiten de selectie voor je Timeline vallen.

En je selecteert bij een montage ten slotte vaak een deel van de clip en niet de hele clip.

De tweede methode is vooral handig wanneer je fragmenten moet kiezen uit lange stukken media.





Bron: The Magnetic Timeline